Jedna czy dwie bramy do garażu dwustanowiskowego?
Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy wiedzieć, jak będzie usytuowany nasz garaż. Jeśli jest częścią domu, musimy zadbać o jego izolację. Jedna duża brama, np. o wymiarach 5000 x 2250 mm, będzie miała lepszy współczynnik przenikania ciepła niż dwie mniejsze bramy o wymiarach 2500 x2250 mm. Jednak w codziennej eksploatacji dwie bramy mogą się okazać bardziej korzystnym rozwiązaniem. Przy codziennym wyjeżdżaniu i wjeżdżaniu do garażu będziemy każdorazowo otwierać tylko jedną, mniejszą bramę, co ograniczy straty ciepła. Zakup dwóch bram i napędów wiąże się z większym wydatkiem, lecz przy częstym otwieraniu bram pozwoli na późniejsze oszczędności. Jeśli garaż jest odrębnym budynkiem i jego izolacja cieplna nie ma znaczenia, lepszym i tańszym rozwiązaniem będzie jedna większa brama.
Jak przygotować otwór do montażu bramy garażowej?
- Wykończenie ścian garażu
Idealną sytuacją byłoby zamontowanie bramy po całkowitym wykończeniu garażu, tym bardziej, że sam montaż bramy należy do wyjątkowo „czystych” prac. Nie zawsze jest to możliwe, dlatego zwracamy Twoją uwagę na wykończenie przede wszystkim tych części garażu, które są naprawdę kluczowe dla montażu bramy i które widać na poniższej ilustracji:
Nadproże i węgarki to ważne części garażu, do których będzie przymocowana konstrukcja bramy. Powinny być wytynkowane i pomalowane przed montażem, ponieważ potem dostęp do nich będzie ograniczony. Muszą też być proste i tworzyć równoległą płaszczyznę. W ten sposób zapewnisz warunki dla prawidłowego montażu prowadnic czy wału napędowego bramy. W przeciwnym razie rozkład sił w zamontowanej bramie nie będzie równy, co może doprowadzić do szybszego zużycia bardziej obciążonych elementów. Jeśli będziesz malował pozostałe ściany garażu już po zamontowaniu bramy, pamiętaj o tym, aby zapewnić odpowiednią wentylację w garażu i często go wietrzyć. W ten sposób pozbędziesz się nadmiaru wilgoci ze świeżo położnych tynków i farb i zapobiegniesz jej osiadaniu na bramie. W trakcie jakichkolwiek prac budowlanych, w tym w szczególności podczas malowania ścian garażu i wykonywania elewacji zewnętrznej domu, zadbaj o maksymalną ochronę bramy przed kurzem i pyłem, a także przed zachlapaniem tynkiem, zaprawą murarską lub farbą. Bramę bardzo dokładnie zabezpiecz folią. Jeśli już na poszycie bramy dostanie się farba lub tynk przede wszystkim nie dopuść do ich zaschnięcia! Jak najszybciej delikatnie usuń wszelkie zabrudzenia z powierzchni paneli, a następnie przemyj je miękką gąbką zwilżoną wodą z łagodnym środkiem myjącym.
- Wykończenie sufitu garażu
Pamiętaj o wytynkowaniu sufitu, ponieważ po zamontowaniu prowadnic jego dokładne i równomierne wykończenie będzie sprawiało trudności.
- Ocieplenie ościeża Planując ocieplenie ścian budynku pamiętaj o wnętrzu ościeża bramy. Warstwa izolacji położona w tym miejscu zapobiega powstawaniu mostków termicznych. Ocieplenie ościeża już po zamontowaniu bramy, a bez wcześniejszych ustaleń może wpłynąć na wygląd bramy, np. zasłonić uszczelki lub krawędź przeszklenia.
- Przygotowanie posadzki Posadzka w garażu powinna przede wszystkim mieć równą płaszczyznę i prawidłowy poziom w stosunku do ścian – w tym do nadproża i węgarków, na których będzie zamontowane prowadzenie bramy. Wydaje się to oczywiste, ale niestety nadal można spotkać garaże, w których otwór wjazdowy nie ma zachowanych właściwych przekątnych. Jeśli unikniesz tego błędu, zyskasz:
- najlepsze warunki dla niezakłóconej pracy bramy,
- szczelność bramy – brak szczeliny pomiędzy posadzką a dolnym panelem bramy chroni np. przed przedostawaniem się do garażu wody czy kurzu z zewnątrz.
Pamiętaj też, że określenie ostatecznego poziomu posadzki jest niezbędne dla precyzyjnego wyregulowania bramy i zaprogramowania napędu pod względem położeń krańcowych bramy, czyli jej pozycji przy całkowitym otwarciu i zamknięciu. Jeśli przed montażem bramy posadzka nie będzie wylana, niezbędna będzie ponowna wizyta serwisu po jej wykończeniu.
- Przygotowanie instalacji pod napęd
Bramy automatyczne są już standardem. Napęd można oczywiście zamontować na późniejszym etapie użytkowania bramy, ale warto się do tego wcześniej przygotować. Bardzo ważne jest, aby przed otynkowaniem garażu pamiętać o położeniu instalacji elektrycznej przeznaczonej dla napędu, w tym gniazdka w suficie – pozwoli to uniknąć późniejszego ponownego rozkuwania ścian lub sufitu.
Układ instalacji będzie uzależniony od rodzaju zaplanowanego napędu, a także jego wyposażenia w dodatki, np. fotokomórki czy włącznik klawiszowy. Najlepiej po prostu sprawdzić aktualną ofertę automatyki u profesjonalnego wykonawcy, który doradzi, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najwygodniejsze.
Jakie wymiary standardowe bram garażowych?
2375x2000, 2375x2125, 2375x2250, 2375x2375, 2400x2000, 2400x2125, 2400x2250, 2400x2375, 2500x2000, 2500x2125, 2500x2250, 2500x2375, 2600x2000, 2600x2125, 2600x2250, 2600x2375, 2750x2000, 2750x2125, 2750x2250, 2750x2375, 3000x2000, 3000x2125, 3000x2250, 3000x2375, 3250x2000, 3250x2125, 3250x2250, 3500x2000, 3500x2125, 3500x2250, 3750x2000, 3750x2125, 3750x2250, 4000x2000, 4000x2125, 4000x2250, 4250x2000, 4250x2125, 4250x2250, 4750x2000, 4750x2125, 4750x2250, 5000x2000, 5000x2125, 5000x2250, 5250x2000, 5250x2125, 5250x2250, 5500x2000, 5500x2125, 5500x2250
Czy do każdej bramy garażowej można zamontować automatyczny napęd?
Wszystkie typy bram są przystosowane do zainstalowania automatycznego napędu. Należy tu dodać, ze zamek zakładany we wszystkich rodzajach bram współpracuje z automatem. Czujnik działający na fale radiowe nie tylko otwiera i zamyka bramę, ale również uruchamia na trzy minuty światło w garażu, co niewątpliwie zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Gdy brama napotka jakąś przeszkodę, automatycznie zostaje zatrzymana, po czym podnosi się do góry. Można również tak zaprogramować i zsynchronizować pilota, aby była otwierana również brama wjazdowa do posesji oraz zapalone światło na podwórku.